vrijdag 20 december 2013

Een maandje familiale gezelligheid

Hallo allemaal!
Het is alweer een maand geleden dat jullie nog iets van mij gehoord hebben, maar ik heb niet stilgezeten hoor. Er is een heleboel gebeurd in die vier weken...

Zondag 24 november 2013
Dit was een belangrijke dag voor alle 'Catrachos' (= Hondurezen). Die dag waren het nl. de presidentiële verkiezingen, die éénmaal om de vier jaar gehouden worden. Ook de 'diputados' en burgemeester werden verkozen, maar die kregen natuurlijk minder media-aandacht.
Om te mogen stemmen moet je 18 jaar of ouder zijn, de Hondurese nationaliteit hebben en een identiteitskaart bezitten. Dat maakte dat ik als Belg dus niet mocht stemmen, dat mijn broer die wel 18 is, maar zijn iD-kaart nog niet heeft ook niet mocht stemmen en dat Hondurezen die in de VS wonen/verblijven wél mogen stemmen.
De meerderheid van de stemmen zijn uiteindelijk naar de Nationale partij gegaan en dus zal de volgende Hondurese president Juan Orlando Hernandez heten.
Volgens deredactie.be was er de volgende week een heleboel heibel in dit land, maar ik kan jullie geruststellen: ik ben ok, het was véél minder heibel dan verwacht en als er iets gebeurde (vb: de ruiten van Amerikaanse fastfoodketens die ingeslagen werden) dan was dat in de grote steden. De huidige president heeft zelfs via de tv laten weten dat hij fier was dat alles zo vlot en rustig verlopen was!

Donderdag 28 tot zaterdag 30 november 2013
Mijn gastmama's voorlaatste onderzoek na haar neumonia vond in Tegucigalpa plaats en dus heb ik haar nogmaals vergezeld. De meeste Hondurezen hebben San Pedro Sula liever dan de hoofdstad, omdat alle verkeer beter geregeld is, maar ik verkies toch Tegus. Waarschijnlijk komt dat door de dingen die we in deze steden doen: San Pedro is altijd shoppen ( met een mama als de mijne kan dat nogal langdradig worden ;) terwijl we in Tegus ook altijd op bezoek gaan bij familie, onder neven en nichten naar de cinema gaan... Ook van dit tripje naar Tegucigalpa heb ik dus genoten.

Woensdag 4 tot vrijdag 6 december 2013
Mijn volgende trip volgt al snel, want op deze dag vergezellen mijn zus Andrea en ik onze oma naar Villanueva. Dat is een klein stadje net naast San Pedro Sula en dus ook ontzettend warm: 34°C in december, dat is iets waar je in België alleen van kunt dromen! We logeerden daar bij Andrea's nonkel en tante, die drie dochters (van 10, 12 en 15 jaar) hebben. Helaas is hun papa nogal streng op gebied van afspreken met vrienden en ze waren dan ook vol enthousiasme om het huis uit te gaan met ons. Een gezellige en vermoeiende trip dus ;)

Sinds een twee-tal weken ga ik ook elke dag naar de fitness met mijn broer, zus en enkele vrienden. Ons harde werk wordt dus meestal afgesloten met een gezellig samenzijn. Ja, ook gezellig voor mij, want ondertussen is mijn Spaans en heel stuk beter en valt er dus meer te begrijpen/vertellen.
De drie Villanueva-nichtjes zijn ook al enkele dagen van de partij. Zij zijn bij mijn oma op vakantie tot Kerstmis en logeren om de beurt bij ons in huis.

Zaterdag 14 en zondag 15 december 2013
Op zaterdagnamiddag trok iedereen naar het centrum voor de jaarlijkse kerststoet van de 'Bilingual schools'. Het is de tweede grootste stoet van het jaar en was inderdaad prachtig! Alles was uiteraard in kerstsfeer, er werd hopen snoep uitgedeeld en de kerstmuziek was ruim aanwezig. De sfeer zit er hier al goed in, maar voor mij voelt het absoluut niet aan als kersttijd: 25°C, bloemen en vlinders als versiering, geen examens vooraf...
Daarna is de hele familie naar onze BBQ(!) gekomen en heb ik ontdekt dat jenever hier 'Rompópo' heet en van ei gemaakt wordt. Klonk gek, maar is best wel lekker hoor ;)
Al dat volk in één huis (fatsoenlijk) te slapen leggen was letterlijk onmogelijk, want zelfs met de ene helft bij mijn oma in huis zat alles vol. Sfeer kom je hier dan zeker niet te kort :)
De volgende dag was Allisons 9de verjaardagsfeest, dat hier voor familie en vriendjes samen gehouden wordt. Ik heb bijna de hele namiddag hamburgers gemaakt en drank geserveerd, spelletjes georganiseerd en naar Latijns-Amerikaanse traditie heel wat plezier beleefd aan een piñata.
Na al dat werken was ik wel toe aan een beetje 'relaxen' en dus ben ik samen met mijn broer José Augusto, zus Andrea, neef Christopher en vriendin Nikki naar de cinema geweest. Veel van de film heb ik uiteindelijk niet gezien, maar ik heb mij zeker geamuseerd!

Dinsdag 17 december 2013
Al maanden zijn mijn zusjes hard aan het oefenen voor hun jaarlijkse balletvoorstelling, die vandaag plaatsvond. Het was een prachtige voorstelling van De Kleine Zeemeermin en ze hebben het beiden heel goed gedaan: Felicidades hermanitas!

Nu dat ook de universiteiten en 'Bilingual schools' vakantie hebben, is het een stuk gemakkelijker om af te spreken met vrienden. Bovendien komen ook de feestdagen in zicht, die dit jaar extra-speciaal zullen zijn voor mij...
Ik wil jullie dan ook allemaal een fijne kerst en gelukkig nieuwjaar wensen!

Feliz Navidad 
Feliz Año Nuevo


Geen opmerkingen:

Een reactie posten